Onze reactie op de AVROTROS Radar-uitzending van 4 november
En het onmisbare belang van praktische BHV-training
Door Carolien Tollenaar, Algemeen Directeur Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland (SBN)
Als Algemeen Directeur en veiligheidskundige van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland maak ik mij al jaren sterk voor kwalitatief hoogwaardige BHV-opleidingen. De recente Radar-uitzending bevestigt wat wij als SBN al geruime tijd aangeven: alléén een online BHV-training is ontoereikend voor adequate bedrijfshulpverlening.
Een calamiteit kan niet alleen online getraind worden. Je moet de warmte van een brand voelen en de stress ervaren die erbij komt als je een brandblusser in je handen hebt. Je moet voelen hoever een borstbeen ingedrukt moet worden bij een reanimatie en dat gevoel is niet iets wat je krijgt door naar een filmpje te kijken. Dit zijn slechts twee voorbeelden waarom het cruciaal is om in de praktijk te oefenen als het om BHV gaat.
Kwaliteit is echter meer dan alleen praktijktraining verzorgen. Kwaliteit is kiezen om de groepsgrootte te beperken, zodat iedereen gezien wordt. Kwaliteit is kiezen voor volledig gecertificeerde docenten. Kwaliteit is kiezen voor het beschikbaar stellen van voldoende materialen zodat iedereen blust, reanimeert en alle andere handelingen oefent tijdens de praktijktraining. Alleen toekijken hoe één persoon de handeling oefent is niet voldoende, maar helaas wel de realiteit bij sommige andere aanbieders.
Wij en onze klanten hebben de afgelopen decennia onze verantwoordelijkheid genomen en gekozen voor kwaliteit. Het wordt tijd dat de overheid en de werkgevers die veiligheid niet hoog in het vaandel hebben staan ook hun verantwoordelijkheid gaan nemen.
Onze jarenlange ervaring spreekt boekdelen
Al bijna 25 jaar zet SBN zich in voor kwalitatief hoogwaardige veiligheidstrainingen, waaronder bedrijfshulpverlening. In die jaren hebben we honderdduizenden BHV’ers opgeleid en begeleid.
We zijn trots op onze cursisten die de BHV cursussen volgen, sommigen al meer dan 20 jaar.
Vaak durven cursisten ook te kiezen voor een extra verantwoordelijkheid als bijvoorbeeld Hoofd BHV’er of preventiemedewerker, omdat zij het vertrouwen hebben dat ze dit kunnen. We dagen onze cursisten uit door jaarlijks een nieuw thema te introduceren buiten de basisstof die herhaald dient te worden en goed moet zijn.
Onze ervaring leert dat praktijktraining onvervangbaar is. We horen keer op keer dat BHV’ers die regelmatig praktisch oefenen zich veilig voelen bij werkelijke noodsituaties, zowel op de werkvloer als in hun privé situatie. Een BHV’er is onderdeel van een BHV-team en is onderdeel van het Nederlandse zorgsysteem. BHV doe je samen en om het samen te doen is vertrouwen nodig. Vertrouwen dat alleen komt als een ieder daadwerkelijk weet waar hij of zij het over heeft. Wanneer er een calamiteit plaatsvindt, telt elke seconde en maakt vertrouwen in je eigen kunnen en in dat van jouw team het verschil.
De Radar-uitzending heeft pijnlijk blootgelegd wat wij al jaren signaleren:
- Online trainingen missen de cruciale praktijkelementen
- Cursisten krijgen geen realistische ervaring
- Er is geen directe feedback op handelingen
- Stressfactoren kunnen niet worden gesimuleerd
- De complexiteit van echte noodsituaties wordt onderschat
Ons dringende verzoek is dan ook:
- Stop met het aanbieden van pure online training
- Investeer in praktijkfaciliteiten
- Werk met gecertificeerde instructeurs
- Behoud hoge kwaliteitsstandaarden
De weg vooruit
Als Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland blijven wij ons onverminderd inzetten voor kwalitatief hoogwaardige BHV-training. Wij nodigen alle stakeholders uit om met ons in gesprek te gaan over hoe we samen de kwaliteit van BHV-opleidingen kunnen waarborgen en verbeteren.
Bekijk hier ons ruime aanbod aan BHV cursussen (uiteraard altijd met klassikale praktijkoefeningen) of neem contact met ons op om een incompany training te boeken. Onze ervaren instructeurs zorgen ervoor dat jouw BHV’ers zich wederom volledig voorbereid voelen op hun levensreddende taak. Zo weet je zeker dat jouw organisatie klaar is voor elke noodsituatie.
Tot slot
De recente onthullingen in de media bevestigen onze jarenlange boodschap: er zijn geen shortcuts als het gaat om veiligheid. Praktijktraining is en blijft de hoeksteen van effectieve bedrijfshulpverlening. Als algemeen directeur van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland zal ik mij blijven inzetten voor deze kwaliteitsstandaard. Want uiteindelijk gaat het om mensenlevens en die zijn te kostbaar om aan het toeval over te laten.