Is een beheerder voor een brandmeldinstallatie verplicht?
Eén van de verplichtingen voor brandmeldinstallaties is het aanstellen van een beheerder. Voor elke brandmeldinstallatie moet een beheerder worden aangesteld, ook als deze zich in een gedeeld pand zoals een winkelcentrum bevindt. Deze draagt namens de eigenaar of gebruiker de verantwoordelijkheid voor de brandmeldinstallatie. De beheerder is verantwoordelijk voor het beheer, het (preventief) onderhoud van de installatie en het bijhouden van het logboek. Daarnaast fungeert de beheerder als eerste aanspreekpunt voor zowel interne als externe organisaties waaronder de BHV, de brandweer en het onderhoudsbedrijf.
Hoewel een brandmeldinstallatie niet voor alle bedrijven is vereist, is het altijd verstandig om deze te installeren. Door de vroegtijdige waarschuwing kunnen mensen tijdig worden geëvacueerd. Het kan een groot verschil maken in noodsituaties, vooral als er veel mensen aanwezig zijn. Hoe sneller de brand wordt ontdekt, hoe meer menselijke en materiële schade kan worden beperkt.
Wie mag een brandmeldinstallatie bedienen?
Als beheerder van een brandmeldinstallatie draag je een grote verantwoordelijkheid voor het functioneren, controleren en het onderhoud van de installatie. De beheerder moet over voldoende kennis beschikken om zijn of haar taken goed te kunnen uitvoeren. Hiervoor volgt deze meestal een specifieke cursus. Onderwerpen die aan bod komen:
- Het bedienen van de brandmeldinstallatie.
- Het uitvoeren van de verplichte controles en testen.
- Het bijhouden van een logboek.
- Het herkennen en oplossen van eenvoudige storingen.
- Het coördineren van onderhoud en communicatie met de onderhoudspartij.
- Kennis van evacuatieprocedures.
Kan het beheer van een brandmeldinstallatie worden uitbesteed?
Het beheer van een brandmeldinstallatie kan worden uitbesteed aan een externe partij, zoals een beveiligingsbedrijf. Dit wordt vaak gedaan door bedrijven die geen interne capaciteit of expertise hebben om het beheer zelf te doen. Het voordeel van externe partijen is dat deze over de juiste expertise en certificering beschikken. Bedrijven hoeven geen interne medewerkers op te leiden en kunnen zich concentreren op hun kernactiviteiten, terwijl de brandveiligheid gewaarborgd blijft. Ook bij ziekte of verlof hoef je je geen zorgen te maken over de afwezigheid van de beheerder.
Waarom het opleiden van je eigen beheerder brandmeldinstallatie een betere optie is
Om de brandveiligheid in een pand optimaal te waarborgen, is het essentieel dat de beheerder van de brandmeldinstallatie goed opgeleid is. Onze cursus zorgt ervoor dat de beheerder alle kennis en vaardigheden bezit om het beheer en onderhoud van de brandmeldinstallatie nauwkeurig uit te voeren. Zo worden risico’s beperkt en voldoet jouw bedrijf aan alle wettelijke eisen. Lees hier meer over onze BBMI cursus.